el web-page contents will be updating till January 2019
el web-page contents will be updating till January 2019

vid=gr=Ο βάτραχος που επέμενε να περιμένει ένα ξεχασμένο φιλί

Βίντεο που χρησιμοποίησα στην ομιλία μου στον ΙΑΝΟ (Απρίλης 2018) στα πλαίσια των εκδηλώσεων ΑΛΥΣΙΔΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, που συνδιοργανώνουν το βιβλιοπωλείο και το GESTALT FOUNDATION.

Η μουσική είναι από την παλαιότερη σύνθεσή μου «ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ». 

__________________________

Η κεντρική ιδέα αυτών των διαφανειών, αναρτήθηκε στο fb σε 5 «συνέχειες», ως εξής:

 

(1) ΤΟ ΣΤΡΕΒΛΩΜΕΝΟ ΕΙΔΩΛΟ.

Είναι φορές που ήδη από παιδιά εισπράττουμε από το περιβάλλον κάποιες αντανακλάσεις μας, οι οποίες μας δείχνουν άσχημους, πολύ άσχημους. Σαν να κοιταζόμαστε σε δωμάτιο με παραμορφωτικού = ς καθρέφτες και βγαίνοντας, να διαπιστώνουμε με τρόμο ότι γίναμε όπως τα στρεβλωμένα είδωλά μας. Συχνά, αυτές οι αντανακλάσεις σφραγίζουν ανεξίτηλα και βαραίνουν ολόκληρο το είναι μας. Σαν κατάρα.

Κι εμείς φτάνουμε να νιώθουμε άσχημοι βάτραχοι. Καταδικασμένοι να περιμένουμε έναν όμορφο Άλλον να μας φιλήσει και να εξαφανιστούν από πάνω μας αυτές οι επένθετες αντανακλάσεις ασχήμιας. ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΕΤΣΙ; Μπορεί ένα φιλί να μας σώσει, ιδιαίτερα όταν έχουμε μάθει να εξαρτόμαστε ολοκληρωτικά και  αποκλειστικά από αυτό; Τι συμβαίνει και καταδικαζόμαστε σε μια εικόνα που μας “φόρεσαν” και τι μας εμποδίζει να την αποτινάξουμε θεωρώντας ότι είμαστε ανίκανοι να πληρώσουμε το ανάλογο κόστος;  (Συνεχίζεται…)

 

(2) ΘΥΜΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ. Όταν νιώθουμε άσχημοι γιατί δεχτήκαμε βίαια κάποιες άσχημες αντανακλάσεις που έστειλε ως κατάρα το περιβάλλον επάνω μας, γινόμαστε σαν τον πρίγκιπα που μεταμορφώθηκε σε βάτραχο. Το λογικά αναμενόμενο θα ήταν ο βάτραχος να είναι πολύ ταλαίπωρος και καημένος, επιζητώντας απεγνωσμένα το φιλί μιας πριγκίπισσας για να του πάρει την ασχήμια.

Όμως, καθώς ο μύθος αναπτύχθηκε στον χρόνο, παρουσιάστηκαν διάφορες εκδοχές της μορφής του βάτραχου, ο οποίος εμφανίζεται να είναι μάγκας, θρασύς, αποπλανητικός, χειριστικός. Πράγματι, όταν νιώθουμε μονίμως θύματα, γινόμαστε συχνά χειριστικοί και παντελώς ανίκανοι να σχετιστούμε, αφού ο βαθύτερος σκοπός μας είναι να  παρασύρουμε τους Άλλους στο δικό μας σενάριο θυματοποίησης και όχι να σχετιστούμε πραγματικά μαζί τους. Ο σκοπός του βατράχου που καταφέρνει την πριγκίπισσα να τον φιλήσει, είναι η δική του μεταμόρφωση – κάτι που δεν σημαίνει αναγκαία ότι “αγαπά” την πριγκίπισσα ή ότι  νοιάζεται γι’ αυτήν. (Συνεχίζεται…)

 

(3) ΤΟ ΣΕΞ ΚΑΙ Η ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ. Ο βάτραχος βρίσκει τη χαμένη χρυσή μπάλα της πριγκίπισσας και της την επιστρέφει. Μετά, της ζητά να εκπληρώσει την υπόσχεσή της και να τον φιλήσει (στον αρχικό μύθο, ζητά να τον αφήσει ένα βράδυ να κοιμηθεί στο κρεβάτι της). Η πριγκίπισσα πάει να τη γλυτώσει και να αθετήσει την υπόσχεσή της. Όμως ο πατέρας βασιλιάς παρεμβαίνει. Της επισημαίνει τη σημασία της συνέπειας, η πριγκίπισσα πείθεται και φιλά τον βάτραχο.

Άραγε η πριγκίπισσα πείστηκε στ’ αλήθεια; Μήπως απλώς φοβήθηκε; Και τι θα γινόταν αν πήγαινε κόντρα στον πατέρα; Στο παραμύθι, βέβαια, όλα καλά, γιατί ο βάτραχος γίνεται ένας πρίγκιπας να, ίσαμε κει πάνω. Ο βασιλιάς, ο τέως βάτραχος και πριγκίπισσα, όλοι, είναι ευχαριστημένοι. Στη ζωή όμως; Οι βάτραχοι μεταμορφώνονται; Πώς άραγε τοποθετούνται τα θέματα συνέπειας  και πότε η ανάληψη μιας ευθύνης είναι ουσιαστική ευθύνη ή προϊόν φόβου; (Συνεχίζεται…)

 

(4) ΣΕΞ ΚΑΙ ΠΡΙΓΚΙΠΕΣ ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ. Στον μύθο του βάτραχου – πρίγκιπα, μία από τις τόσο πολλές προσεγγίσεις κατανόησης που εμπνέει, είναι και η κατεύθυνση με άξονα τη σεξουαλικότητα των ηρώων. Ο άσχημος βάτραχος μπορεί να είναι, για την πριγκίπισσα, η εξελισσόμενη προς ενηλικίωση σεξουαλικότητά της, απαγορευμένη στο γονεϊκό “βασιλικό” περιβάλλον, συνδυασμένη με ασχήμια και αηδία.

Η πριγκίπισσα ώς τώρα έπαιζε αθώα, ακίνδυνα και ανώδυνα με την παιδική της σεξουαλικότητα, που μάλλον συμβολίζεται στη χρυσή της μπάλα – ώσπου τη χάνει μεγαλώνοντας. Ο βάτραχος, στην ουσία, της επιστρέφει την παιδική της σεξουαλικότητα. Μεταμορφώνεται κι αυτός σε ακίνδυνο ιδανικό πρίγκιπα, όλα είναι αγνά και πανέμορφα. Ο γονιός βασιλιάς ικανοποιημένος, που η πριγκίπισσα παρέμεινε αθώα κόρη-παιδί.

Η πριγκίπισσα όμως; Μήπως παραμένει απομακρυσμένη από την ενήλικη σεξουαλικότητά της, την οποία φοβόταν, τόσο ως κάτι καινούριο όσο και ως μία παραβίαση της γονεϊκής εντολής να παραμείνει κόρη-παιδί και να μη γίνει γυναίκα;

Και ο βάτραχος; Πόσο άραγε στην ασχήμια του συμβολιζόταν η δική του αίσθηση για τη δική του σεξουαλικότητα, όπως κάποτε την εισέπραξε κι αυτός; Και πόσο την ξεπουλά όταν μεταμορφώνεται σε πρίγκιπα γιατί η κατάρα του ήταν ότι κάποιες όψεις της χαρακτηρίστηκαν από το περιβάλλον ως άσχημες και ένοχες;

Σημειωτέον ότι σε κάποιες εκδοχές της μορφής του, ο βάτραχος εμφανίζεται άγρια και τρομακτικά σαγηνευτικός! Θα έλεγε κάποιος ότι μάλλον θέλει να σαγηνέψει την πριγκίπισσα, να την αποπλανήσει και να την εισάγει στον δικό του κόσμο, παρά να εξαγνιστεί ο ίδιος στην πριγκιπική του μετάλλαξη, σκοτώνοντας όμως έτσι την ουσιαστική και καθόλου, μα καθόλου πριγκιπική του φύση. (Συνεχίζεται…)

 

(5) ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΠΟΔΟΧΗ, ΕΝΑ ΕΝΗΛΙΚΟ ΤΕΛΟΣ. Όταν η πριγκίπισσα φιλά τον βάτραχο κι αυτός μεταμορφώνεται σε πρίγκιπα, είναι κάτι που συμβαίνει στα παραμύθια. Στη ζωή, όσες πριγκίπισσες ή πρίγκιπες και να καταφέρουμε να πείσουμε να μας φιλήσουν ΔΕΝ πρόκειται να αλλάξουμε ποτέ.

Είναι έτσι η κατασκευή μας υλικά και ψυχικά, καθώς και ο τρόπος που χτίζεται η εμπειρία και η αυτοσυναίσθησή μας, που ΚΑΝΕΙΣ άλλος, ποτέ, δεν μπορεί να μας λυτρώσει από τα τραύματά μας. Μόνο εμείς οι ίδιοι μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά της αποδοχής της ολόκληρής μας ύπαρξης και της ιστορίας μας (την αποδοχή, ΟΧΙ την εξάλειψη των επώδυνων κόμβων τους).

Αν εστιαστούμε τώρα στον άξονα της σεξουαλικότητας, σε ένα άλλο, ΕΝΗΛΙΚΑ ΙΔΑΝΙΚΟ ΤΕΛΟΣ του μύθου, θα λέγαμε ότι πρώτα-πρώτα ο βάτραχος αποδέχεται τη σεξουαλικότητά του, όποια κι αν είναι και όπως και αν χαρακτηρίζεται. ΔΕΝ ζητά το φιλί για να μεταμορφωθεί αλλά για το ίδιο το φιλί, καθώς επιζητεί να εισάγει στον κόσμο του και κάποιον Άλλον, για να σχετιστεί και όχι μόνο για να αποπλανήσει.

Η δε πριγκίπισσα, τον φιλά γιατί ΟΝΤΩΣ θέλει να τον φιλήσει, να ανακαλύψει την ενήλικη σεξουαλικότητά της και να ξεπεράσει τον φόβο της δυσαρέσκειας του πατέρα – βασιλιά που την προτιμούσε κόρη κι όχι αυτόνομη γυναίκα. Έτσι, θα ανακάλυπτε μέσα της τα ΔΙΚΑ ΤΗΣ σκοτεινά κομμάτια – με τη λογική ότι η Κοκκινοσκουφίτσα μεταμορφώνεται σε λύκαινα, αντί να πεθαίνει ο “κακός” λύκος…

Κοντολογίς, ο βάτραχος χρειάζεται την “καθαρότητα” της νέας κοπέλας για να εμπλουτίσει, να ολοκληρώσει τη δική του σεξουαλικότητα ΚΑΙ, για τον ΙΔΙΟ ακριβώς λόγο, η πριγκίπισσα επίσης χρειάζεται το αντίθετο, τη “βρωμιά” του βάτραχου.

Στην ανατροπή αυτού του ΕΝΗΛΙΚΑ ΙΔΑΝΙΚΟΥ ΤΕΛΟΥΣ, οι δυο τους αλληλοσυμπληρώνονται και ο ένας συμβάλλει στην ολοκλήρωση του άλλου. Δεν είναι κάποιο happy-end, αλλά απλά η αρχή μιας έντιμης συμπόρευσης – κι όπου βγει…   

Κάτι πολύ κοντά στην ανατροπή του κλασικού μύθου, γίνεται στην κυριολεκτικά εκπληκτική ταινία “ΣΡΕΚ”, όπου αποδεικνύεται ότι η πριγκίπισσα είχε κι αυτή μέσα της κάτι μη-ανθρώπινο (μη αποδεκτό), το οποίο τελικά αποδέχεται, πετά τη μάσκα της όμορφης πριγκίπισσας και μεταμορφώνεται στον αληθινό της εαυτό προκειμένου να σχετιστεί ουσιαστικά και βαθιά με το μη ανθρώπινο τέρας Σρεκ.

Η πριγκίπισσα γίνεται ΑΥΤΗ βάτραχος… Ανάλογα, ο λύκος δεν πεθαίνει, κι Κοκκινοσκουφίτσα μεταμορφώνεται σε λύκαινα…

 

 

Εγγραφή στο Newsletter

You can change your mind at any time by clicking the unsubscribe link in the footer of any email you receive from us, or by contacting us at petrosthu@gmail.com. We will treat your information with respect. For more information about our privacy practices please visit our website. By clicking below, you agree that we may process your information in accordance with these terms.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here: https://mailchimp.com/legal/

 Newsletter Permissions * :