Black Friday: ο βρωμιάρης με σμόκιν

Μια σημείωση που ανέβασα στο fb και χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως προπαγάνδα του ΚΚΕ και φτηνή αριστερή σκέψη.
Αν είναι δυνατόν… Ό,τι λέμε δηλαδή πρέπει κάπου να ανήκει;
Και, ναι, κάποια πράγματα που θεωρούνται αυτονόητα πια περί οικονομίας, είναι πιο επίκαιρα από ποτέ… Γιατί να μην τα θυμόμαστε;


Στο καταναλωτικό μας σύστημα η αγορά ψυχορραγεί. Και, επινοούνται χιλιάδες τερτίπια για να “κυκλοφορεί” το χρήμα και, υποτίθεται, για να “ανασάνει” η αγορά.

Πλέον, έχουμε εκπτώσεις όλον τον χρόνο και, εδώ και καιρό, ένα ακόμη τέτοιο καταναλωτικό κόλπο είναι η Black Friday.

Μια μέρα υποτιθέμενων μεγάλων ευκαιριών, η οποία έχει ήδη απλώσει τα πλοκάμια της σε όλον τον Νοέμβρη και εισχώρησε στον Οκτώβρη, ενώ σίγουρα θα φτάσει και στον Δεκέμβρη.
Σε λίγο θα δούμε και blue Thursday, red Monday και πάει λέγοντας, ενώ ο εντελώς αβάσιμος (και βλακώδης) όρος “Shopping therapy” γίνεται όλο και πιο πολύ μαντζούνι στο στόμα όσων βαριούνται ν’ ασχοληθούν ουσιαστικά με την απόγνωση των ημερών μας.    

Η έννοια του ξεχωριστού στην καθημερινή ζωή είναι σίγουρα σημαντική – πχ η ημέρα Κυριακή στη ροή της εβδομάδας.
Το ίδιο ήταν κάποτε και οι εκπτώσεις, όταν είχαν σκοπό και νόημα πραγματικά να κινηθεί η αγορά. Η αναμονή κάποιων χαμηλότερων τιμών που θα ίσχυαν για συγκεκριμένο και περιορισμένο χρόνο, είχε το νόημα του ξεχωριστού.

Τώρα; Υπάρχει υπερπαραγωγή – η οποία θέλει υπερκατανάλωση. Όλα προσφέρονται αφειδώς, ένα γεύμα διαρκείας χωρίς διαλείμματα, σαν εκείνη τη Γαλλική ταινία που κλείνονται κάποιοι σ’ έναν πύργο έχοντας αποφασίσει να τρώνε μέχρι να πεθάνουν.

Έτσι κι εμείς. Μπουκώνουμε χωρίς ανάσα,

χωρίς σταματημό, με πράγματα που στο μεγαλύτερο ποσοστό τους είναι εντελώς άχρηστα και δημιουργούν ψεύτικες ανάγκες που στην ουσία δεν έχουμε.
“Πάρτε, πάρτε κι αυτό, κι εκείνο, κι αυτό!!” τσιρίζουν διαρκώς οι διαφημίσεις. Μιλούν για μοναδικές ευκαιρίες στις εκπτώσεις διαρκείας – και το ίδιο συμβαίνει στη φρενίτιδα της Black Friday.

Θα μου πει κάποιος “και πού είναι το πρόβλημα να αγοράζεις φτηνά πράγματα;” Ναι, κατ’ εμέ υπάρχει και παρα-υπάρχει κι είναι σοβαρότατο και τεράστιο.

**(1) Γιατί δεν μιλούμε απλώς για “φτηνά πράγματα” και ευκαιρίες αλλά για την εκβιαστική, βίαιη ώθηση να αγοράζεις και να καταναλώνεις.
**(2) Γιατί παύεις να προβληματίζεσαι αν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ χρειάζεσαι αυτό που παίρνεις, εννοώντας ότι μουδιάζει, παραλύει, νεκρώνεται η ικανότητά σου να ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙΣ τις δικές σου, προσωπικές κι αληθινές ανάγκες και ΤΙ χρειάζεσαι και ΤΙ να κάνεις γι’ αυτό.
**(3) Στην περίφημη έννοια της ΥΠΕΡΑΞΙΑΣ = το κέρδος που πάντα πάει στις τσέπες των ισχυρών μεγα-παραγωγών.

Ειδικά γι’ αυτό το τρίτο:

Πότε θα καταλάβουμε στο πετσί μας ότι ΟΣΟ ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΓΥΡΙΖΕΙ, ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΕΙ ΠΑΝΤΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΑ ΣΕ ΚΕΡΔΟΣ ΤΩΝ ΟΛΙΓΩΝ;

Πότε θα καταλάβουμε ότι με την υπερκατανάλωση η αγορά ΔΕΝ κινείται, αλλά αδυνατίζει; Είναι μύθος ότι όταν φεύγουν τα προϊόντα η αγορά κινείται, γιατί έρχονται πίσω τους νταλίκες με νέα προϊόντα που πρέπει επίσης να καταναλωθούν με κάθε τρόπο για να μένει σταθερό και ζωντανό το υπερ-κέρδος. Η υπερ-παραγωγή δεν νοιάζεται να καλύπτει ανάγκες. ΕΠΙΝΟΕΙ ανάγκες για να προωθείται η κατανάλωση και να κυκλοφορεί το χρήμα, αφήνοντας πάντα το υψηλότατο ποσοστό του στα μεγάλα κεφάλια.
Κι αυτό σημαίνει ότι καθώς μειώνεται διαρκώς το συνολικά κυκλοφορίσιμο χρήμα της μεσαίας τάξης, χρειάζεται περισσότερη δουλειά από τα υπερ-κορόϊδα, εμάς τους αφελείς υπερ-καταναλωτές, περισσότερος μόχθος, για να στροβιλίζεται το χρήμα που μειώνεται χωρίς όμως να βλάπτεται το κέρδος που αφήνει η υπεραξία.

Το προϊόν που μας φαίνεται πανέξυπνη ευκαιρία και λέμε νιώθοντας περήφανοι και σπουδαίοι “πού θα το ξαναβρώ με 30Ε αυτό το υπέροχο πράγμα που κοστίζει εκτός Black Friday 100Ε;”, ΔΕΝ ΚΟΣΤΙΖΕΙ 30Ε.

Κοστίζει ΠΟΛΥ ΠΑΡΑΠΑΝΩ.

Παραπάνω κι από 100Ε γιατί, καθώς μειώνεται το χρήμα της μεσαίας τάξης μας, πρέπει να δουλέψουμε πολύ πολύ πολύ περισσότερο για να βγάλουμε αυτά τα 30Ε που σκορπάμε ασυλλόγιστα ως γνήσιοι υπερτροφικοί μπεμπέδες.

Ενώ, αν σκεφτούμε ΠΟΣΟ ΑΞΙΖΕΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΞΟΔΕΥΟΥΜΕ στην εργασία σε βάρος άλλων ουσιαστικών πραγμάτων που χρειαζόμαστε, θα ήταν αλλιώς. Θα λυπόμασταν να σπαταλούμε τόσον πολύ χρόνο για να βγάλουμε τα 30Ε που πετάμε μόνο και μόνο γιατί μας σάρωσε η μόδα της Black Friday.

Κι ο φαύλος κύκλος προχωρά.
Δουλεύουμε ολοένα και περισσότερο για λιγότερο χρήμα, και μετά λέμε ότι για ανταμοιβή πρέπει να σπαταλήσω, πρέπει να ξοδέψω… για να νιώσω κάποιος, για να νιώσω ότι κάτι ισορροπώ.

Μα, στ’ αλήθεια,  γιατί; Τι να ισορροπήσω;

Τον ανομολόγητο πόνο και την ντροπή μου που πιάνομαι κορόιδο στο σκλαβοπάζαρο της εργασίας ενός παρανοϊκού συστήματος οικονομικής φεουδαρχίας;
Είναι σαν τον υπέρβαρο που για να καλύψει τη δυσκολία της διατροφής πλακώνεται στις πίτσες και τα γαλακτομπούρεκα…

Kαταναλώνοντας με την υστερία του “shopping therapy” θυσιάζω στη λερναία ϋδρα όλων των κόλπων τύπου Black Friday, και το μόνο που κάνω είναι να βαθαίνω την απόγνωση για τον ανερωτισμό και το απύθμενο κενό μου.
Στην ουσία, πρόκειται για μια ακόμη απροκάλυπτη κοροϊδία, που λόγω χαμηλότατης επίγνωσης, καταπίνουμε αμάσητη και λέμε κι ευχαριστώ.

Άσε που είναι και κωμικοτραγικό το πόσο δήθεν φυσικά ηχούν αυτές οι λέξεις, “Black Friday”… Δεν λέω ότι θα έπρεπε να μεταφραστούν, κάθε άλλο. Αλλά όλη αυτή η υπερκατανάλωση και η συνοπτική αναφορά της έτσι κωδικοποιημένη, στο στόμα ενός λαού που πεινάει και γκρινιάζει για την ταλαιπώρια του, ηχεί αφύσικα.

Σαν τον βρωμιάρη που ντύνεται άπλυτος με απομίμηση σμόκιν για να νομίζει ότι κυκλοφορεί στα σαλόνια…


ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Σε διάφορα σχόλια γι αυτή μου την ανάρτηση στο fb, κάποιοι με αποκάλεσαν περιφφρονητικά κομμουνιστή και άλλοι είπαν ότι αναμασώ χιλιοειπωμένα πράγματα.
Σαφώς και δεν ανήκω ούτε ανήκα πουθενά και σαφέστατα δεν μιλώ προπαγανδίζοντας τίποτα και κανέναν… (αλλιώς δεν θα έγραφα αυτά που γράφω).
Όμως, κάποιες ιδέες  περί κοινωνίας και χρήματος (ακόμα κι αν κακοποιήθηκαν ασύστολα πολλάκις), ταιριάζουν γάντι σε ένα σωρό καθαρά υπαρξιακά ζητήματα – τουλάχιστον έτσι νομίζω.

Εγγραφή στο Newsletter

You can change your mind at any time by clicking the unsubscribe link in the footer of any email you receive from us, or by contacting us at [email protected]. We will treat your information with respect. For more information about our privacy practices please visit our website. By clicking below, you agree that we may process your information in accordance with these terms.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here: https://mailchimp.com/legal/

 Newsletter Permissions * :